HTML

Chopperdoki

Üdv! Ezen blog azért jött létre, hogy a motorozással ismerkedők, újrakezdők vagy rutinosabb motorosokat segítse műszaki tanácsokkal.

Archívum

Olaj, de milyen?

Sz.Aladar 2009.07.03. 13:47

Ez lenne az első cikk, amit ezen a blogon publikálnék. Azért is ezzel kezdem, mert a legfontosabb és leggyakoribb problémák, kérdések egyike: milyen olajat válasszunk?
A válasz összetett, de meglátjátok, egyszerű, mint egy pofon. Először is lássuk, mire is jó az olaj?

A kenőolaj a négyütemű motor vére. Kering és ken mindent, amit kenni kell, sok esetben hűtőközegként is funkcionál. Védi a fémalkatrészeket a kopástól és a korróziótól. Legfontosabb tulajdonságai a viszkoziási index, valamint a teljesítményszint.

A viszkozitási index két számból áll, pl. 10W-40. Az első szám a hidegoldali, a második a melegoldali viszkozitást jellemzi.
Előbbi szám minél kissebb, annál jobbak az olaj kenési tulajdonságai hideg időben. Egy 20W-50 jelzésű olaj 2-3 fokos hideg, őszi reggelen sokkal jobban besűrűsödik, lassabban jut el a kenést igénylő helyekre, mint egy 5W-30-as.
Ennek fordítottja a melegoldali viszkozitás: minél nagyobb a második szám, annál kevésbé veszít a kenési tulajdonságaiból az olaj, ha már felforrósodott. Esetünkben a 20w-50-es olaj nem hígul fel annyira egy forró nyári napon, mint a már említett 5W-30 jelzésű, így jobb hatásfokkal tartja fent a motor ideális állapotát. A svédeknél valószínüleg az 5W-30 is megfelelő nyáron, de a hazai viszonyokra a fentiek érvényesek.

A másik fontos jelző a teljesítményszint. Ez a motorunk igényeinek megfelelő kell, hogy legyen. Az olajos flakonok hátán feltüntetik a teljesítményszint API skála szerinti értékét. Egy idősebb, vagy régebbi fejlesztésű motorblokk esetén SE/SF, újabb, szintetikus olajat igénylő motor esetén SJ/SL lehet. Ha nem tudjuk, milyen szintű olaj való a motorunkba, jó támpont a gyártási év, illetve az építési mód. Léghűtéses, egy vagy kéthengeres négyütemű motorok esetén (pl. Suzuki LS650, Yamaha XV535) az SF/SG szintű olajok is megfelelőek, hiszen mindkét blokk a 80-as évek szülötte. Ezekbe nem is szükséges ásványiál komolyabb, szintetikus olajat tenni, hiszen gyártási tűréseik és tömítéseik ehhez mérten lettek tervezve. Chopperek és hasonló, alacsony és közepes fodulatszámon üzemelő blokkok esetén amúgy is ritkán van szükség a szintetikus olajak használatára, azokat inkább pörgősebb blokkokba célszerű tölteni.

Az olaj gyártója és akalmazási célja is fontos, igyekezzünk jó minőségű, motorkerékpárokhoz kifejlesztett olajat vásárolni. Az autókban használatos olajak ugyanis gyakran tartalmaznak surlódáscsökkentő adalékokat, amik a motorok kuplungjának megcsúszásához vezthetnek. Szerencsére már sok motorkerékpár olaj kapható olcsón, nem kell 2-3000 Ft-os literenkénti árral számolni. Ne tegyünk vacak, olcsó olajat a motorba, többszázezres kárt okozhat! Évente egy tank benzin árát megér a megbízhatóság és a hosszú élet...

Alapvetően jó ökölszabály, hogy léghűtéses blokkba a 20W-50 / 15W-50 a nyerő, vízhűtésesbe a 5W-40 / 10W-40.

2 komment

süti beállítások módosítása